440 headers: advies gevraagd

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

Ik ben van plan headers aan mijn 440 te hangen, ivm meer performance en een beter geluid. Nu heb ik me al ingelezen, en ik weet eigenlijk niet welke ik moet kopen. Lees enorm veel horror verhalen over het te pas maken ervan. Budget is zeker een issue (900 euries voor een setje TTI vond ik wel erg veel). Zijn e geen goedkopere headers te vinden van bijv. Hooker of Hedman die ook goed passen? Oh ja, heb nog geen mini starter en wil ooit nog wel eens Edelbrock koppen gaan gebruiken, dus kan ik daar ook gelijk rekening mee houden bij de aanschaf van headers!? Als iemand hier nog wat leggen heeft, hoor ik dat graag :good:
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Dickdale »

Waarom zou je niet wachten als je toch naar Edelbrock koppen wilt? Dan kan meteen alles aanpakken?

Als je ze dan toch eerder wilt aanschaffen, moeten ze keramisch gecoat zijn? Zo niet, wat dacht je van deze: http://www.ebay.com/itm/181134174434
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Sixtyeight
Posts: 356
Joined: 08 Jun 2007, 13:23
Location: Ja
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Sixtyeight »

Hoi,

Heb op diverse Chargers al veel verschillende merken headers gemonteerd. Echter nog nooit een set gemonteerd die feilloos past. Ja, TTI past het best al moest ik die bij de torsiestang LV wat aanpassen. In het algemeen is het zo, hoe goedkoper het set des te meer je hebt aan te passen.
Vermogenswinst? Je hebt een beter flow in de hoge toeren 5000+ als het blok de pk's uiteraard al produceert. Het geluid is definitief beter!

Jeroen.
Image..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by jeroen.68coro »

Ik heb mn TTI headers niet aan hoeven passen, gingen er vanzelf op en paste precies.
Met je dempers kun je veel meer soorten geluid uit je uitlaat laten komen, (harder, of zwaarder geluid).
Pak je bijv flowmaster van de 40 serie dan heb je op de snelweg oordopjes nodig, maar stationair een lekkere roffel kwa geluid, neem je dynamax, bijv de VT serie, dan is t geluid stationair minder hard, en oo de snelweg goed te doen, en kun je nog gewoon tegen elkaar praten, totdat je t gas intrapt , dan komt t mooie v8 geluid weer naar boven. :happy:

Gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by PostMan »

/\
What he says ;)
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by bigfoot »

Yep . Dynomax VT.
Is goeie keus.
TTI . je krijgt er super veel bodemspeling mee.
Al die andere meuk rij je zo plat als je over een drempel rijd.

Heb jij dan iemand om mee te praten in je Looser clone Jeroen? :lol:
You can only thrust yourself.
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by jeroen.68coro »

Yep, schijn een zeeuw te zijn met dezelfde VT serie :lol: :lol:

Gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

Hmm... veel bruikbare tips nu al!!! Ik was idd zelf ook al bang zo'n setje Hookers of Hedmans plat te rijden, omdat die een stuk lager hangen dan TTI's. Misschien toch maar wat extra geld uitgeven en een set TTI halen, ipv met een hamer aan de gang. :hammer:

Nog een paar vragen:
- de gewone TTI 1 7/8" headers (nickel/chrome) kosten ongeveer 800 euro, scheelt een dikke 200 euri met de keramische gecoate. Moet ik die nickel/chrome zelf nog overspuiten met hitteverf?
- heeft iemand hier toevallig een tweedehands TTI set liggen??
- heb ik een mini-starter nodig om het te laten passen???
- zit de power steering in de weg??
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by bigfoot »

Ja , 2e hands heb ik liggen.
Maar alleen de bestuurderszijde.
You can only thrust yourself.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by SuperFlyTNT »

@ bigfoot; wat heb je 2e hands liggen? De power steering? :P:P:P

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Bean Bandit »

Op de TTI site staan handleidingen. Hierin staat of je al dan niet een ministarter nodig hebt. Maar volgens mij moet je met alle headers een ministarter gebruiken. Zie het onderstaande plaatje, dan zie je waarom.

Die keramische coating is ook roestwerend, denk ik.

Groeten, Remco

Image
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Dickdale »

Hoe zit het eigenlijk als je grotere torsiestangen hebt gemonteerd? Heb je dan minder ruimte voor de headers?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Sjak Brak »

Die paar mm extra als je zwaardere veren hebt is niet doorslaggevend. Headers te dicht op torsiestaaf kan wel andere problemen veroorzaken, staaf kan door verhitting/afkoeling op termijn breken.

Verder is een metalen plaatje tussen header en startmotor ook een goed idee (thermal shield)

Let ook op bedrading die mogelijk te dicht langs een header loopt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
franky2mopar
Posts: 290
Joined: 10 Jun 2007, 16:11

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by franky2mopar »

heb een set tti liggen nieuw in de doos het type c5 dus de gecoate;

mag je hebben voor 800€

grt. frank 0032496554496
69 dart 340 4 speed 8 3/4 under construction
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

@iedereen: bedankt voor alle tips. Zit een hoop bruikbare info tussen!

@frank: thanks voor je reactie, die headers: hebben die 1 3/4" primaries? Want ik zoek 1 7/8 eigenlijk.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by PostMan »

Ik denk dat Frank nu gaat zeggen dat je moet bellen. :D
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by BigBlockMopar »

Ik vraag me af of TTI uberhaupt wel headers maakt met van die 1-3/4" baby-buisjes :)
User avatar
franky2mopar
Posts: 290
Joined: 10 Jun 2007, 16:11

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by franky2mopar »

ik denk toch 1 3/4.... ;) (till 500 hp they will work fine)

zal morgen kijken
69 dart 340 4 speed 8 3/4 under construction
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by ARLI »

Sjak Brak wrote:
Verder is een metalen plaatje tussen header en startmotor ook een goed idee (thermal shield)
inderdaad
heb ik ook, beetje krom gebogen plaatje van 2 mm dik / 12 x10 cm met boutverbinding op uitlaat vast.

ministarters zijn prima

ik heb nog een set nieuwe headers leggen, weet niet precies wat het is. zal foto maken als ik even tijd heb. ( €250)
Ik werk met plezier.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

@frank: ik vond een eerdere advertentie van jou van een set 1 3/4 TTI's, vandaar mijn vraag :)

@ARLI: graag! Ben benieuwd wat je hebt. Ik gok op Hooker / Superflow / Hedman ;)
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
franky2mopar
Posts: 290
Joined: 10 Jun 2007, 16:11

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by franky2mopar »

spstrikwerda wrote:@frank: ik vond een eerdere advertentie van jou van een set 1 3/4 TTI's, vandaar mijn vraag :)

@ARLI: graag! Ben benieuwd wat je hebt. Ik gok op Hooker / Superflow / Hedman ;)
het zijn 1 3/4 : :good:
69 dart 340 4 speed 8 3/4 under construction
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

Hey Frank, thanks voor het uitzoeken, maar dan heb ik geen belangstelling. Succes met de verkoop!!!
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by spstrikwerda »

ARLI wrote:... weet niet precies wat het is. zal foto maken als ik even tijd heb. ( €250)
Duur fotootje dan!!!! :lol:
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
Cabman
Posts: 177
Joined: 07 Jun 2007, 19:24
Location: Ermelo

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by Cabman »

Wordt ook ontwikkeld in donker Afrika, daarom duurt het ook zo lang... ;)
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben!!

1969 Dodge Charger 605 HEMI!!!!!


This is real fun!! ---> http://www.mopower.nl
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 headers: advies gevraagd

Post by ARLI »

het zijn blackjack headers voor
dodge pickup 1976-1978
383-440
2 wd only
Ik werk met plezier.
Post Reply