Het is een feit!!
Re: Het is een feit!!
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21089 ... rs-vervalt
Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.
Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Die 'milieuoverwegingen' leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).
Dus of daadwerkelijk alle oude auto's aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vantevoren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.
Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.
Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto's die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.
Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. "Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan", aldus woordvoerder Paul de Waal. "Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken."
Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo'n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks 'van boven' (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.
Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Die 'milieuoverwegingen' leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).
Dus of daadwerkelijk alle oude auto's aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vantevoren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.
Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.
Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto's die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.
Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. "Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan", aldus woordvoerder Paul de Waal. "Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken."
Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo'n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks 'van boven' (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
Re: Het is een feit!!
Ik had toch al geen zin om m'n chally af te bouwen.
Hmm, misschien zet ik er wel een kenteken voor landbouwvoertuigen op, of van een Aixam.
Ach, als ik zie wat dat bakkie inmiddels gekost heeft moet ik ook maar denken: kom maar op met die MRB.
Hmm, misschien zet ik er wel een kenteken voor landbouwvoertuigen op, of van een Aixam.
Ach, als ik zie wat dat bakkie inmiddels gekost heeft moet ik ook maar denken: kom maar op met die MRB.
- 4horsemen68
- Posts: 753
- Joined: 20 Jun 2007, 22:43
- Location: Hasselt country
Re: Het is een feit!!
Idd mooi ruk, voor mm 300d haha, maar dat valt nog te begrijpen, ik denk vast niet dat ze het hele ouwe spul voledig gaan belasten. Er zal wel weer hopelijk vanaf een bepaald bouwjaar worden gerekend.
Plymouth Fury , 4 door hardtop 1960 poly 318
-
- Posts: 96
- Joined: 20 Oct 2011, 14:01
Re: Het is een feit!!
Verder is het mij ook nog niet duidelijk waarom wordt aangenomen dat onze hobby in het bijzonder milieubelastend is.
Ik denk dat als ik het geld dat ik aan deze hobby besteed, ga besteden aan het bezoeken van concerten e/o voetbalwedstrijden, of, nog erger (vlieg)vakanties, of elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, dan ben ik een stuk meer milieubelastend bezig.
Ik denk dat als ik het geld dat ik aan deze hobby besteed, ga besteden aan het bezoeken van concerten e/o voetbalwedstrijden, of, nog erger (vlieg)vakanties, of elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, dan ben ik een stuk meer milieubelastend bezig.
there's no substitute for inches
live first, downsize later
live first, downsize later
Re: Het is een feit!!
Mooi kut en oldtimer hybrides zijn er nog niet dood aan de hybrides
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Re: Het is een feit!!
Zolang er nog dieselbussen in de stad af en aan rijden, kan ik de praatjes over milieubelastende oldtimers niet serieus nemen.
Ik neem dan ook aan (zoals de meesten denk ik) dat het gewoon om het mislopen van inkomsten voor de schatkist gaat.
Ik neem dan ook aan (zoals de meesten denk ik) dat het gewoon om het mislopen van inkomsten voor de schatkist gaat.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Re: Het is een feit!!
mooi klote het enigste wat ge hier nog magt is werken tot je68ste of langer en verder pakken ze stap voor stap alles af klote land
Re: Het is een feit!!
kunnen we geen polen inhuren voor dat werk in Den Haag? Scheelt ook een hoop geld, en veel slechter zullen ze het vast niet doen
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
Only milk comes in 2 liters
Re: Het is een feit!!
Goed idee Michiel,
En als ze dan wetsvoorstellen indienen begrijpen we er toch geen moer van...
En als ze dan wetsvoorstellen indienen begrijpen we er toch geen moer van...
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Re: Het is een feit!!
wat zwervers in de 2de kamer die we paar tientjes geven om nee te schudden op alles wat ze binnen krijgen.. tis allemaal niet zo moeilijk
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
Only milk comes in 2 liters
Re: Het is een feit!!
En dan een nazi als minister voor Sociale zaken en werkgelegenheid.
Oh wacht die hebben we al
Oh wacht die hebben we al
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Re: Het is een feit!!
iedereen ff tekenen graag , hoe meer hoe beter , de knac en de fehac hebben wel wat invloed op deze besluitvorming
Alvast dank , mede namens mijzelf
http://www.knac.nl/petitie/
Wum.
Alvast dank , mede namens mijzelf
http://www.knac.nl/petitie/
Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: Het is een feit!!
En dan nog iets , Belasting heffen op oldtimers is beter voor het milieu
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
-
- Posts: 351
- Joined: 11 Jun 2007, 18:21
Re: Het is een feit!!
belasting heffen op al die C1 Aygo tupperware crap van tegenwoordig levert meer op denk ik
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
Re: Het is een feit!!
Naast dat ik een mopar-fan ben, heb ik ook nog een baan... journalist om precies te zijn. Wie heeft er zin om kort zijn gal te spuwen over de aanstaande regeling? Het is voor Het Financieele Dagblad van komende zaterdag. Het liefst spreek ik iemand met meerdere auto's. Reageren kan via DM of Betlem@fd.nl
Plymouth Valiant 1964
Re: Het is een feit!!
Goed plan!
Ik zou zeggen vraag Herman, als groot Mopar bezitter en sleutelaar, en administrator van dit forum....maar die milieuterrorist rijd ook dagelijks in een giga vervuilend hok..
Ik zou zeggen vraag Herman, als groot Mopar bezitter en sleutelaar, en administrator van dit forum....maar die milieuterrorist rijd ook dagelijks in een giga vervuilend hok..
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Re: Het is een feit!!
aspirin wrote:Naast dat ik een mopar-fan ben, heb ik ook nog een baan... journalist om precies te zijn. Wie heeft er zin om kort zijn gal te spuwen over de aanstaande regeling? Het is voor Het Financieele Dagblad van komende zaterdag. Het liefst spreek ik iemand met meerdere auto's. Reageren kan via DM of Betlem@fd.nl
Re: Het is een feit!!
T moet ook nog door de 1ste kamer heen...eerst maar eens zien en dan pas concluderen denk ik...
Plymouth Duster,1972.{383/727/8 3/4 etc...}
Honda vtr sp 1....oh wacht kheb er 2
Beter rijk te leven dan rijk te sterven!!!.
Honda vtr sp 1....oh wacht kheb er 2
Beter rijk te leven dan rijk te sterven!!!.
Re: Het is een feit!!
Jip, ff afwachten.... ook mijn idee.Caferacer wrote:T moet ook nog door de 1ste kamer heen...eerst maar eens zien en dan pas concluderen denk ik...
Om nu al het hout op te stoken terwijl we half 2013 echt aan de bak moeten...
If you can't beat them, join them..
- satellite 318
- Posts: 144
- Joined: 08 Jun 2007, 19:41
- Location: Elsloo (frl)
- Contact:
Re: Het is een feit!!
voorlopig hoor ik meer protest tegen de inkomsten afhankelijke zorg dan het afschaffen van de belasting vrije klassiekers.....
en waar blijft de belasting op de dikke boten...
en waar blijft de belasting op de dikke boten...
Re: Het is een feit!!
satellite 318 wrote:voorlopig hoor ik meer protest tegen de inkomsten afhankelijke zorg dan het afschaffen van de belasting vrije klassiekers.....
en waar blijft de belasting op de dikke boten...
Dat is ook wel een dingetje. je zou maar 2x modaal verdienen, met een paar oldtimers en maximale hypotheek
Re: Het is een feit!!
Dat is al geregeld per 2014.71challenger wrote:belasting heffen op al die C1 Aygo tupperware crap van tegenwoordig levert meer op denk ik