Het is een feit!!

Mopar or No Car!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Het is een feit!!

Post by Dickdale »

http://www.autoweek.nl/autonieuws/21089 ... rs-vervalt

Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.

Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Die 'milieuoverwegingen' leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).

Dus of daadwerkelijk alle oude auto's aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vantevoren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.

Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.

Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto's die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.

Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. "Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan", aldus woordvoerder Paul de Waal. "Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken."

Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo'n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks 'van boven' (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Het is een feit!!

Post by Robchally »

Ik had toch al geen zin om m'n chally af te bouwen. :lol:

Hmm, misschien zet ik er wel een kenteken voor landbouwvoertuigen op, of van een Aixam.

Ach, als ik zie wat dat bakkie inmiddels gekost heeft moet ik ook maar denken: kom maar op met die MRB. :kots:
User avatar
4horsemen68
Posts: 753
Joined: 20 Jun 2007, 22:43
Location: Hasselt country

Re: Het is een feit!!

Post by 4horsemen68 »

Idd mooi ruk, voor mm 300d haha, maar dat valt nog te begrijpen, ik denk vast niet dat ze het hele ouwe spul voledig gaan belasten. Er zal wel weer hopelijk vanaf een bepaald bouwjaar worden gerekend.
Plymouth Fury , 4 door hardtop 1960 poly 318
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: Het is een feit!!

Post by Henri »

Laten we dat hopen ja, in mijn geval dan. :good:
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
lucky13tiger
Posts: 96
Joined: 20 Oct 2011, 14:01

Re: Het is een feit!!

Post by lucky13tiger »

in dat geval, ik betaal 30 cent. :lol:
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Het is een feit!!

Post by NY69 »

Verder is het mij ook nog niet duidelijk waarom wordt aangenomen dat onze hobby in het bijzonder milieubelastend is.

Ik denk dat als ik het geld dat ik aan deze hobby besteed, ga besteden aan het bezoeken van concerten e/o voetbalwedstrijden, of, nog erger (vlieg)vakanties, of elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, dan ben ik een stuk meer milieubelastend bezig.
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
Dots
Posts: 55
Joined: 19 Jun 2012, 06:44

Re: Het is een feit!!

Post by Dots »

Mooi kut :sucks: en oldtimer hybrides zijn er nog niet :kots: dood aan de hybrides :banned:
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Het is een feit!!

Post by MoparJW »

Zolang er nog dieselbussen in de stad af en aan rijden, kan ik de praatjes over milieubelastende oldtimers niet serieus nemen.
Ik neem dan ook aan (zoals de meesten denk ik) dat het gewoon om het mislopen van inkomsten voor de schatkist gaat.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
twan.1
Posts: 49
Joined: 03 Nov 2010, 21:30

Re: Het is een feit!!

Post by twan.1 »

mooi klote het enigste wat ge hier nog magt is werken tot je68ste of langer en verder pakken ze stap voor stap alles af klote land :sucks: :smack:
User avatar
kingjoop
Posts: 1929
Joined: 01 Jun 2007, 15:16
Location: Kabul
Contact:

Re: Het is een feit!!

Post by kingjoop »

kunnen we geen polen inhuren voor dat werk in Den Haag? Scheelt ook een hoop geld, en veel slechter zullen ze het vast niet doen :hmmm:
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Het is een feit!!

Post by jvdwolde »

:good: Goed idee Michiel,
En als ze dan wetsvoorstellen indienen begrijpen we er toch geen moer van... :lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
kingjoop
Posts: 1929
Joined: 01 Jun 2007, 15:16
Location: Kabul
Contact:

Re: Het is een feit!!

Post by kingjoop »

wat zwervers in de 2de kamer die we paar tientjes geven om nee te schudden op alles wat ze binnen krijgen.. tis allemaal niet zo moeilijk
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Het is een feit!!

Post by MoparJW »

En dan een nazi als minister voor Sociale zaken en werkgelegenheid.

Oh wacht die hebben we al :D
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Het is een feit!!

Post by moparwum »

iedereen ff tekenen graag , hoe meer hoe beter , de knac en de fehac hebben wel wat invloed op deze besluitvorming
Alvast dank , mede namens mijzelf
http://www.knac.nl/petitie/

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Het is een feit!!

Post by moparwum »

En dan nog iets , Belasting heffen op oldtimers is beter voor het milieu :hmmm:
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: Het is een feit!!

Post by 71challenger »

belasting heffen op al die C1 Aygo tupperware crap van tegenwoordig levert meer op denk ik
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
aspirin
Posts: 76
Joined: 19 Jul 2009, 13:39
Location: Utrecht

Re: Het is een feit!!

Post by aspirin »

Naast dat ik een mopar-fan ben, heb ik ook nog een baan... journalist om precies te zijn. Wie heeft er zin om kort zijn gal te spuwen over de aanstaande regeling? Het is voor Het Financieele Dagblad van komende zaterdag. Het liefst spreek ik iemand met meerdere auto's. Reageren kan via DM of Betlem@fd.nl
Plymouth Valiant 1964
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Het is een feit!!

Post by jvdwolde »

Goed plan!
Ik zou zeggen vraag Herman, als groot Mopar bezitter en sleutelaar, en administrator van dit forum....maar die milieuterrorist rijd ook dagelijks in een giga vervuilend hok.. :lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
aspirin
Posts: 76
Joined: 19 Jul 2009, 13:39
Location: Utrecht

Re: Het is een feit!!

Post by aspirin »

Goede tip, thanx... heb Herman een PM gestuurd
Plymouth Valiant 1964
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Het is een feit!!

Post by Dickdale »

aspirin wrote:Naast dat ik een mopar-fan ben, heb ik ook nog een baan... journalist om precies te zijn. Wie heeft er zin om kort zijn gal te spuwen over de aanstaande regeling? Het is voor Het Financieele Dagblad van komende zaterdag. Het liefst spreek ik iemand met meerdere auto's. Reageren kan via DM of Betlem@fd.nl
:yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Caferacer
Posts: 355
Joined: 08 Jun 2007, 13:47
Location: Den Helder.

Re: Het is een feit!!

Post by Caferacer »

T moet ook nog door de 1ste kamer heen...eerst maar eens zien en dan pas concluderen denk ik...
Plymouth Duster,1972.{383/727/8 3/4 etc...}
Honda vtr sp 1....oh wacht kheb er 2 :good:

Beter rijk te leven dan rijk te sterven!!!.
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: Het is een feit!!

Post by Just Fun »

Caferacer wrote:T moet ook nog door de 1ste kamer heen...eerst maar eens zien en dan pas concluderen denk ik...
Jip, ff afwachten.... ook mijn idee.
Om nu al het hout op te stoken terwijl we half 2013 echt aan de bak moeten... :hmmm:
If you can't beat them, join them..
User avatar
satellite 318
Posts: 144
Joined: 08 Jun 2007, 19:41
Location: Elsloo (frl)
Contact:

Re: Het is een feit!!

Post by satellite 318 »

voorlopig hoor ik meer protest tegen de inkomsten afhankelijke zorg dan het afschaffen van de belasting vrije klassiekers.....
en waar blijft de belasting op de dikke boten...
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Het is een feit!!

Post by Gijs »

satellite 318 wrote:voorlopig hoor ik meer protest tegen de inkomsten afhankelijke zorg dan het afschaffen van de belasting vrije klassiekers.....
en waar blijft de belasting op de dikke boten...


Dat is ook wel een dingetje. je zou maar 2x modaal verdienen, met een paar oldtimers en maximale hypotheek :good:
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Het is een feit!!

Post by Mr. 900 »

71challenger wrote:belasting heffen op al die C1 Aygo tupperware crap van tegenwoordig levert meer op denk ik
Dat is al geregeld per 2014. ;)
Post Reply