Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Andy
Posts: 134
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Andy » 20 Sep 2010, 22:44

Mijn temperatuur- en benzinemeter werkte niet meer, bleek de spanningsregelaar te zijn die in de benzinemeter verwerkt zit.
Ik heb er een goedkope oplossing voor gevonden en aangezien het vaker voor schijnt te komen en ik ziek en verveeld thuis zit zal ik die even delen :D ;


Image
De foto's zijn van mijn Fury maar het zal elkaar niet zoveel ontlopen.




Image
De normale werking van het circuit: 12 Volt komt binnen op pen 2, gaat via de printbaan naar de ingang van de spanningsregelaar (I), deze regelt de spanning af naar 5 Volt, 5 Volt gaat inwendig naar de ingang van de brandstofmeter (A), en vanaf hier via de printbaan naar de ingang van de temperatuurmeter (A)

De condensator is er voor om de spanning af te vlakken en zo de spanningsregelaar te beschermen.



Benodigheden:
Image


De 7805 is een klein spanningsregelaartje dat gevoed kan worden met 5 tot 35 Volt en deze zuiver af regelt naar 5 Volt.
Het regelaartje kan 1 Ampère aan, dit is meer dan genoeg aangezien de spanning alleen wordt gebruikt om de weerstand op de temperatuursensor en de tankvlotter te meten.

Wel kan hij flink warm worden, vandaar dat ik een heatsink gemonteerd heb.



Image
Zoek een mooi plekje op de achterzijde om de 7805 met heatsink te monteren. Boor hier een gaatje, tap daar m3 draad in en voila.



Démonteer de 7805 weer en sluit hem als volgt aan (Solderen, isoleren met krimkous, draadoogjes ook solderen):
Image
Ik heb de originele condensator er maar bij laten zitten maar volgens mij is dit niet nodig.

Belangrijk: Smeer een beetje koelpasta tussen de 7805 en de heatsink voor je ze weer monteert.



Het zou er nu ongeveer zo uit moeten zien:
Image
Ik heb het massapunt van de verlichting (midden) gebruikt als min.



Mocht de originele regelaar roet in het eten gooien (Zoals bij mij) dan kun je deze omzeilen;
Gebruik voor het draadoogje dat op de ingang van de originele regelaar komt (I), een draadoogje groter dan het draadeind.
Plaats vervolgens een (niet geleidend) fiberringetje tussen het draadoogje en het moertje zoals hier afgebeeld:
Image
Zorg er bij het vastzetten van het draadoogje voor dat deze geen contact maakt met het draadeind.

Gevolg hiervan is dat de originele regelaar geen spanning meer krijgt.



Succes!


Andy
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Wilf » 20 Sep 2010, 23:25

Nette tutorial. Ik heb dit destijds ook gedaan met mijn Plymouth. Bij mij zat de fout toch ergens anders want ondanks een perfecte 5v bleven die meters verkeerde waardes geven maar het was wel leuk om te doen :) Ik had hem ingebouwd in de originele behuizing, zodat hij ook weer verwijderbaar was eventueel.

Image
Ik heb de behuizing daarvoor zeer goed platgeschuurd en er een laagje koelpasta op gedaan vooraleer de 7805 goed vast te draaien.

Andy
Posts: 134
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Andy » 21 Sep 2010, 09:42

En ik maar denken dat ik iets origineels heb bedacht! :lol:
Die manier is ook wel makkelijk inderdaad, helaas zit bij mij het regelaartje in de brandstofmeter verwerkt. Heb nog geprobeerd hem te verwijderen maar dat bleek nog een hele toestand..
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi

User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7640
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Sjak Brak » 21 Sep 2010, 10:20

Origineel of niet, hoe dan ook hele interessante "how to" :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Wilf » 21 Sep 2010, 10:24

Sjak Brak wrote:Origineel of niet, hoe dan ook hele interessante "how to" :)
Dat dus. Het gaat er niet om wie als eerste was (ik heb het zelf ook weer van Allpar) maar hoe je het uitlegt en dat doe je perfect! :good: :winner:

Andy
Posts: 134
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Andy » 21 Sep 2010, 16:47

Hoop in ieder geval dat iemand er iets aan heeft :good:
Ik zal, zodra mijn - lpg tankmeter op benzinemeter project - afgerond is, deze ook posten :)
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi

User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Rebel » 21 Sep 2010, 23:37

Eindelijk weer een zinvol topic! thanks! :good:
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!

User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Lowrida » 22 Sep 2010, 10:27

Zonder offtopic te gaan!! Wauw :? :D


Misschien wat voor het Tech Archive herman?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Dodgefever68 » 22 Sep 2010, 19:42

:good: Nice! leuk om zulke dingen te zien, heb die van lpg tankmeter op benzinemeter project al eens gezien van een andere meneer

http://w200.weetjewel.com/w200_tips/fue ... _meter.htm

van een dodge w200

http://w200.weetjewel.com/home.html

Image
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

Andy
Posts: 134
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Tutorial: Temperatuur- en brandstofmeter repareren

Post by Andy » 24 Sep 2010, 22:45

Klopt ja, ik had er al een en ander over gelezen.
Ik probeer iets kant en klaars te maken dat er zo tussen gezet kan worden zonder al te veel poespas..

Eens kijken of ik wat aan die weerstandswaardes heb :hmmm:
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi

Post Reply