Wat te doen met een 318 blokje

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
eleanor
Posts: 16
Joined: 22 Apr 2010, 10:13

Wat te doen met een 318 blokje

Post by eleanor »

Hoi,

Mits ik nog maar net kom kijken bij het Mopar gebeuren had ik graag wat info gekregen over het motorengebeuren.

Ik heb nu een 318 blok in mijn Coronet zitten... Ik kwam te weten dat deze een 200 pk op de achteras zou hebben. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik wel iets meer gewend ben...

Daarom had ik graag eens geweten wat ik met het blokje kan doen? Bestaan er stroker kits voor? Of is het beter om er iets anders in te leggen?
De legendarische hemi is niet echt een optie, ik wil van mijn Mopar een goede betrouwbare wagen maken waar ik lekker kan mee cruizen... Zou toch graag rond de 400 PK tot mijn beschikking hebben... Een Hemi is direct een dure aangelegenheid en voor hier wat rond de kerktoren te zoemen is dit niet nodig...

Ik hoor graag jullie suggesties...

Groeten
moparrunner
Posts: 412
Joined: 10 Jun 2007, 12:04

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by moparrunner »

wat voor een blok je erin doet .
heb ook wel een beetje te maken met wat voor versnellingsbak eronder zit en wat voor achteras hoe zwaar.
welke overbrenging heb in de as.
maar je heb toch wel veel keuze denk van 340 ,360 of bb 383 , 400 ,440 afhankelijk wat je situatie nu is ,kwa bak en as natuurlijk.
wil je lekker cruisen en vlot op trekken dan is een goede standaard motor wel prettig rijden kwa vermogen en lekker cruisen zeg ma.
ma je zal merken er komen hier nog wel wat andere meningen op :happy: :happy: :happy: .
dus de keus is aan jezelf .
en aan je eventuele budget :) .
veel plezier ermee .
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by Sjak Brak »

Turbo(s) op je 318 is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.

Alain heeft dit ook gedaan op zijn 318 W200.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by FEULFORALL »

400 pk is en heleboel

als je betrouwbaar vermogen zoekt ,zou ik een bigblock er in gooien :good:
1969 dodge coronet R/T
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by jeffrey..... »

400 pk uit een 318 halen is nog wel iets een klusje....

pak een 360 daar kun je redelijk eenvoudig 400 pk uit halen en kun je de versnellingsbak die je nu hebt behouden
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by charger 73 se »

400 pk is zeker betrouwbaar uit een small blockie te halen :good:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by BigBlockMopar »

eleanor wrote:Daarom had ik graag eens geweten wat ik met het blokje kan doen? Bestaan er stroker kits voor?
Ja, die noemen ze "Big Blocks" :sneaky: Je hoeft alleen maar de startmotor te demonteren, de aandrijflijn te verwijderen en vervangen voor wat serieuzer spul, en daarna de startmotor weer terugplaatsen... :D

Er is een stroker te maken van zo'n 318-motortje, maar waarom zou je 1 van de kleinste blokjes gebruiken om deze dan te gaan vergroten, terwijl er al gewoon grotere versies ervan beschikbaar zijn.
Een 360 bijv. heeft al wat meer power en past zo op je bestaande aandrijflijn.

Er rijdt niets lekkerder dan een auto met een berg koppel. Een goed opgebouwde 383/400/440 kan dit leveren, maar echt gezellig wordt het pas als de cubicinches richting de 500 gaan :)
Maar daarvoor moet wel ook de rest van de aandrijflijn voor aangepast worden. De vraag is of je dat wel wil.
User avatar
kingjoop
Posts: 1929
Joined: 01 Jun 2007, 15:16
Location: Kabul
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by kingjoop »

zo'n vette Coronet verdient gewoon een 440.. klaar :yeah:
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
eleanor
Posts: 16
Joined: 22 Apr 2010, 10:13

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by eleanor »

Hoi mensen,

Heb men oor overal eens te luister gelegt en dan toch maar beslist om het 318 blokje onaangeroerd te laten en er gewoon deze zomer mee rond te tuffen...

Daarna zal het een 440 worden of hemi...
User avatar
340cuda
Posts: 556
Joined: 08 Jun 2007, 22:43
Location: Wognum

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by 340cuda »

Je zou voor zoiets kunnen gaan. Heb ik gedaan en ben tot nu toe zeer tevreden.

http://www.blueprintengines.com/popular ... s&pcsci=10

Maar in een b-body hoort eigenlijk een big block thuis

http://www.blueprintengines.com/popular ... s&pcsci=45
Patrick Bakker
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by ARLI »

wat kost de 318 ?
Ik werk met plezier.
kustom
Posts: 456
Joined: 27 Apr 2009, 13:40

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by kustom »

Haal hem eerst maar eens op en zet hem op kenteken..de rest komt later! :good:
User avatar
bing the intruder
Posts: 353
Joined: 05 May 2009, 20:29
Location: Ravenstein

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by bing the intruder »

kustom wrote:Haal hem eerst maar eens op en zet hem op kenteken..de rest komt later! :good:
Idd.
En voor de rest hou ik zeer wijselijk mijn te grote mond. ;)

Die auto is trouwens pittig genoeg hoor.
Walk like a woman, talk like a man.
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by alain »

Sjak Brak wrote:Turbo(s) op je 318 is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.

Alain heeft dit ook gedaan op zijn 318 W200.

Precies. De goedkoopste oplossing voor 400PK. Zeer betrouwbaar (als je de tune goed hebt) en heerlijk mee te cruisen. Op het moment dat je het vermogen niet nodig hebt, dan rij je in principe met een gewone standaard 318, die niet te veel zuipt en niet warm staat te lopen in de file e.d. Wanneer je de go pedal intrapt komt ie echter tot leven en heb je een heel andere motor.

Let wel op! De rush is verslavend en je wilt straks alleen maar meer.
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by alain »

Het kan op deze manier (mijn low budget W200 setup):

Image

Of een high dollar uitvoering (mijn twin turbo EFI '69 Dart):

Image
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by Wilf »

Whoa, dat ziet er idd verslavend uit 8) *whiiiieeeeeeeeeee!* :OO:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by Sjak Brak »

Vanochtend heb ik meegereden met de B300 van Dejan. Zit een 318 in op LPG. Weet zeker dat dit busje menig bigblock-wagentje dr uit rijdt. Het is niet zon typische W200-318 met 8 miljoen km op de teller en uit de modder gegraven vervangingsdelen, maar gewoon een net opgebouwd blok, koppel-nokkenas, en weinig km op de teller. Onderin (<2500rpm) merk je wel wat verschil in koppel tov een bigblock, maar ding gaat daarna gretig in de toeren, wat weer mooi past bij de 4.11 dana-as.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by alain »

Das een leuk busje van Dejan.
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
Robchopper
Posts: 74
Joined: 01 Nov 2009, 20:37

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by Robchopper »

Wat kost zo'n low-budget setup ongeveer? Maak je zo'n setup ook voor anderen Alain?
Lijkt me erg leuk voor op m'n Dart. Die trouwens best snel is met een 318 (makkelijk meer dan 200 km/u op de teller).
User avatar
alain
Posts: 371
Joined: 09 Jun 2007, 23:18
Contact:

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by alain »

Ligt eraan hoe goedkoop je de spullen kunt vinden. Op marktplaats een turbo vinden kan je al voor zo'n 200-300 euro. Uitlaat pijp heeft iedereen ongeveer wel liggen ergens, dus dat is ook weinig tot niets aan geld, originele spruitstukken kan je bij sommige mede moparrijders in de oudijzerbak vinden omdat zij nog niet wijs zijn geworden en deze hebben verruild voor headers, de mechanische vervroeging op de verdeler kan je zelf vastzetten zodat hij niet meer vervroegd (kost dus ook niets) en verder kost het alleen wat tijd. Als je de tune niet goed hebt en je gaat ineens te snel, dan kan het je ook nog een blok kosten, maar dat zijn geen gegarandeerde kosten. Oh, en als je op benzine blift rijden moet je in je carburateur nitrophyl floats zetten. Die plastic dingen en vooral de messing floats imploderen met boost.

Aan te raden is het om een carburateur te gebruiken waarvan de ontluchting van de fuel bowls in de instromende lucht zit, anders zal je onder boost geen benzine meer toelaten in de fuel bowls. Een double pumper werkt het beste. Je benzine pomp moet je trouwens ook boost-referenced maken om de benzinedruk mee omhoog te laten lopen met de turbodruk, anders krijg je ook weer geen benzine in de carb als je boost hebt.

Al met al zou je al voor zo'n 500 - 600 euro klaar kunnen zijn. Ligt er natuurlijk aan wat je zelf al hebt en je moet het dan natuurlijk zelf bouwen.

Ik heb helaas geen tijd en ook geen ruimte om zoiets voor anderen te bouwen. Heb genoeg projecten staan op het moment.
Later,
~Alain~

A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
"You'll run outta tire, before you run outta horsepower"
User avatar
moparfrd
Posts: 854
Joined: 09 Jun 2007, 07:15
Location: Ridderkerk

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by moparfrd »

Sjak Brak wrote:Vanochtend heb ik meegereden met de B300 van Dejan. Zit een 318 in op LPG. Weet zeker dat dit busje menig bigblock-wagentje dr uit rijdt. Het is niet zon typische W200-318 met 8 miljoen km op de teller en uit de modder gegraven vervangingsdelen, maar gewoon een net opgebouwd blok, koppel-nokkenas, en weinig km op de teller. Onderin (<2500rpm) merk je wel wat verschil in koppel tov een bigblock, maar ding gaat daarna gretig in de toeren, wat weer mooi past bij de 4.11 dana-as.
PUPPY-POWERRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :lol:

Komt straks wel een A518 achter hoor!

Fred.
Dodge D100 Sweptline ( Utiline ) "71 HEMI powerd Dodge Dakota V8 5spd "88"


Duc M900S4

Puppy-Power.
User avatar
Dejan
Posts: 57
Joined: 13 Jun 2007, 12:22
Location: Rotterdam

Re: Wat te doen met een 318 blokje

Post by Dejan »

Fred, we gaan er gewoon voor !! Ook niet vergeten - Dana 4.56 of 4.88 - Legendarisch!!!!
Post Reply