Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

Onlangs heb ik mezelf getrakteerd op een wideband O2/Lambda-sensor om eens te kijken of het afstellen van een motor nou echt zoveel beter gaat dan.
Nou... inmiddels ben ik er eigenlijk achter dat je Zonder zo'n meter je motor helemaal niet goed kan afstellen... :happy:
Met afstellen bedoel ik dus niet alles zomaar afregelen dat er maar genoeg brandstof naar binnen wordt gepompt, maar meer ervoor zorgen dat er niet teveel of te weinig brandstof, bij bepaalde toerengebieden en rij-situaties wordt gebruikt.

Met een eerdere snelweg-afstandmeting en hulp van Google Maps heb ik ooit kunnen berekenen dat de auto net een fractie boven de 1op7 reed op de snelweg. Opzich al niet zo verkeerd met een ongeregelde 'open-loop' motor. Maar ik ben wel benieuwd of ik dit met de AFR-meter nog kan verbeteren op den duur.

Anyway,
onlangs dus een Innovate MTX-L 'Air/Fuel-Ratio' (AFR) metertje aangeschaft en ingebouwd in m'n daily LPG-powered Dart.
Het is van belang dat je weet wanneer een bepaalde brandstof een 'perfecte' verbranding heeft in een cylinder, in relatie met de aanwezige lucht. Deze perfecte verhouding, waarbij alle brandstof precies wordt verbrandt/verbruikt met alle aanwezige lucht, wordt "Stoichiometrisch" genaamd.
Bij benzine is deze verhouding 14.7:1, dus 14 delen lucht op 1 deel benzine.
Bij LPG is de 'Stoich'-verhouding 15.5 op 1.
Maar deze waarden zijn niet in alle situaties noodzakelijk. Zodra een motor geen noemenswaardige kracht hoeft te leveren tijdens bijv. stationair draaien, of een vaste snelheid aanhouden, kan de mengverhouding best een tandje 'armer'. En daar tegenin, kan de mengverhouding ook best(beter) iets rijker zijn als de motor wel kracht moet leveren tijdens optrekken bijvoorbeeld.

Na het inbouwen van de o2-sensor in de uitlaat en het monteren en aansluiten van de AFR-meter in de auto kon wat waardes uitlezen:
- Stationair draaien: 14.5 - 15.5
- Geen load / hoger toerental: 14.5 - 15.5
- Snel gas loslaten vanaf hoger toerenbereik: 22+

Tijdens een rij-test noteerde ik de volgende waarden;
- Vaste snelheid ±50: 14.8 - 15.0
- Vaste snelheid ±60, met klein beetje extra throttle: 14.0 - 14.5
- Normale acceleratie: 16.0
- Stevige acceleratie: 17.0
- Dichtknijpen van de PCV-slang: 13.0.


Videoclip van 1 van de eerste testmetingen tijdens o.a. stationair draaien.




Het is duidelijk dat het mengsel ietwat te rijk stond bij stationair toerental en tijdens het normale rijden.
Maar bij optrekken en hogere toerentallen werd het mengsel juist plots veels te arm weer.
Dat kon vast beter dacht ik.
Met wat afstellen van de 'idle-screw' in de LPG mixer en de Powervalve op diverse standen geprobeerd te hebben kreeg ik al andere waarden, maar nog steeds niet wat ik eigenlijk wilde zien;
Stationair: Rond de 16.0
Vaste snelheid: 16+
Optrekken: 15+
Stevig optrekken: 14+


Na enkele dagen klooien en spelen met enkele interne afstellingen in de LPG-verdamper en later de mixer ben ik nu tot een zeer acceptabele afstelling gekomen (voorlopig). Helaas vond ik mezelf genoodzaakt om ook wat McGyver-aanpassingen te moeten doen tijdens deze afstellingen, maar goed... Dat is How I Roll.... :lol:


Image


Plaatje van m'n Exxon-Valdez verdamper... :D

Image



De huidige waarden na de laatste afstelronde zijn nu als volgt:
Stationair / vaste snelheid ±50 / lichte acceleratie: 15.6-16.0
Vaste snelheid, snelweg: 15.8-16.0
Stevige acceleratie: 14.5-15.0
Fullthrottle acceleratie: 13.6-13.9

Ik ben opzich zeer content met deze afstelling en moet zeggen dat de auto ook merkbaar beter rijdt.
Zeker in verhouding tot eerst, waarbij er totaal geen fut leek te zitten tijdens flink optrekken.
Uiteindelijk wil ik de AFR-waarden bij het rijden op een vaste snelheid op snelweg nog wat hoger (armer) krijgen, wat ten goede moet komen aan het brandstofverbruik.

Al met al is het mij duidelijk dat je zonder zo'n mooi stukje 'gereedschap' als een AFR-meter nooit je motor zo kan afstellen zodat deze op alle fronten het 'juiste' mengsel krijgt. Tenzij je de stap naar EFI neemt uiteraard, maar ook zo'n systeem gebruikt deze AFR-meter weer op zijn beurt.



Image
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Gijs »

Ja je hebt helemaal gelijk, dit is een onmisbaar intrument. Daarnaast is ook detonatie apperatuur handig als je echt voor performance gaat.

Overigens zou ik niet veel armer gaan tijdens de vaste snelheid. Als ik je resultaat zie is hij zo prima.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Sjak Brak »

Leuk projectje!

Even uit nieuwsgierigheid, vertaalt die meter de gemeten O2-waarde naar de LPG-AFR, of is het in feite een "benzine"-afr die je te lezen krijgt? In het laatste geval zal je daadwerkelijke mengverhouding een tikkie armer zijn dan wat je afleest, hoewel het nog steeds nette waardes zijn.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

De AFR-meter staat inderdaad nog op 'Benzine'-AFR-stand. De uitlaatgassen worden 'gezien' in Lamdba, en door de meter omgerekend naar (benzine)mengverhouding.
Ik moet nog zo'n Windows-laptopplankje zien te regelen om de meter in de auto te herprogrammeren naar LPG. Het verschil zal niet al te groot zijn inderdaad.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Sjak Brak »

Die 15.5 is trouwens toch voor zuiver propaan? LPG is een mengsel van (vooral) propaan en butaan, dus m.i. zal het verschil nog kleiner zijn.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

En wat oliedampen. Had tijdens de laatste fase van het testen alleen nog een carter-ventilatie dmv een slang naar het luchtfilter en kleppendeksel, maar bij loskoppeling van deze slang zag ik de AFR met .3 omhoog gaan :)
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by pieranja »

Kijk, zoiets zal de onderzoekende geest bevredigen! Hypotheses en aannames kunnen nu worden bevestigd met de experimentele waarheid. Mooie metingen/sensoren, zoiets zou ik er ook wel in willen, gewoon voor de lol!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Thing »

zo'n ding kost niet heel de wereld... en je hebt er veel lol van..
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

Deze meter kost minder dan 200,- en als je een beetje goed ermee kan spelen dan heb je dat bedrag binnen een jaar alweer terugverdiend met de besparing op je brandstofkosten. Helemaal als je op benzine rijdt.
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by B1cuda »

welk model is dat herman , ik wilde ook zo,n ding aanschaffen en dacht aan een LM2 maar die is duurder .
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

De LM2 is de mobiele (garage) uitvoering, bestemd voor als je makkelijk meerdere auto's wilt doen.

Ik heb zelf de Innovate MTX-L 3844. Maar als je de meter niet 'permanent' in je dashboard monteerd kan je nog steeds makkelijk andere auto's ermee afstellen.
Het enige lastige is dat op elke auto een 'bung' in de uitlaat moet zitten om de Lambda-sensor in te monteren.
Maar ook daar is een alternatief voor had ik gezien, waarbij je de sensor met een haaks-tooltje achterin de uitlaat steekt.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Sjak Brak »

BigBlockMopar wrote:waarbij je de sensor met een haaks-tooltje achterin de uitlaat steekt.
moet je dan niet een verwarmde labdasonde hebben, of....?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

De sensor is voorverwarmd bij de Innovate units.
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by bigfoot »

BigBlockMopar wrote:De sensor is voorverwarmd bij de Innovate units.

Behalve die van mij. Aangesloten volgend schema maar werken ho' maar.
Denk dat het een buitenlandse sensor is.
You can only thrust yourself.
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by B1cuda »

ik heb ergens gelezen dat je bij een dubbel uitlaatsysteem in elke pijp een sensor moest maken net voor de collector , kun je met de 3844 ook 2 sensors plaatsen ?
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

Je hoeft niet direct 2 sensors te plaatsen bij een dubbelsysteem. Al is het wel voor een benzine auto prettiger om te zien of de carb de prut goed verdeeld of niet.
Op LPG heb je daar minder last van.
Je zou ook 2 bungs kunnen maken in de collectors en dan de sensor af en toe wisselen per pijp.
Kom niet in de verleiding om gewoon 2 sensors te plaatsen en dan af en toe de stekkers om te wisselen. Een sensor moet altijd spanning krIjgen als deze in de uitlaat zit, anders vervuilt ie snel en gaat is stuk. Daarnaast moet je de meter ook telkens calibreren op de andere sensor. Dit moet gebeuren met de sensor in de open buitenlucht.

1 gauge kan niet meerdere sensoren aan naar mijn idee.
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by bigfoot »

2 kan wel Herman. Maar dan moet je een schakelaar 3 standen tussen de gauge en de 2 analog output's maken .
Blijven ze voorverwarmt en dan kan je met die schakelaar tussen de 2 output's schakelen.

Als het goed aangesloten is natuurlijk. :?
You can only thrust yourself.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by BigBlockMopar »

Ik heb geen ervaring met 2 lambda-sensors, maar weet wel dat de meter zichzelf moet calibreren op de o2-sensor welke hij gaat gebruiken. Daarvoor moet de sensor eenmalig in de open lucht hangen.
Dus een schakelaar tussen de meter en de twee sensors lijkt mij niet (goed) te werken. Als de ene sensor net even een andere calibratie-waarde 'serveert' dan de andere dan hou je altijd een verschil in meting links en rechts, lijkt me?
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by bigfoot »

Da's wat de mannen bij Innovate USA zeiden. Pushbutton dan wel elke keer gebruiken. Kunnen het natuurlijk mis hebben. :?
You can only thrust yourself.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Motor-afstellen (LPG) met een wideband O2-sensor

Post by Bean Bandit »

Misschien een handig tabelletje. Komt uit een Motec AFR meter handleiding, welke ik vond op internet.
Dit kan je als omreken tabel gebruiken. Aangezien de meeste AFR meters voor benzine zijn.

(Klik op plaatje voor een grotere versie):
Lambda naar Air/Fuel Ratio.<br />Voor verschillende brandstoffen.
Lambda naar Air/Fuel Ratio.
Voor verschillende brandstoffen.
Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply