440 upgrade

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

440 upgrade

Post by tiltrotator »

:) Hallo, weet hier iemand of je in een laag compressie 440 hoog compressie zuigers kan plaatsen of moet je dan ook de kop veranderen? Andere kleppen bijvoorbeeld.

Hoop dat iemand hier dat weet, zal vast wel
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by BigBlockMopar »

Zuigers kunnen veranderd worden.
De kop hoeft niet direct aangepast te worden.
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Oké dat is mooi dacht eerst dat er ook nog andere kleppen in moesten. Die hoog compressie zuigers komen zeker dichter onder de kop?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by ARLI »

kan je plan nog verder toelichten?
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by ARLI »

moet een 440 in de charger?
Ik werk met plezier.
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Nee hoor Arjan geen 440 in de charger, die blijft origineel deze moet in een coronet van 68 komen.
Ik wil een blok hebben waar lekker wat pit in zit maar waar je ook nog knap mee op straat kan rijden. Dus ik zat te denken om andere zuigers en nokkenas te monteren en misschien een paar anders koppen.
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

En natuurlijk ander inlaat spruitstuk , headers en andere carburateur
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 upgrade

Post by JWtje »

Zelfs als je een lage compressie 440 hebt en deze is helemaal goed in orde dan heb je met een klein beetje meer nokkenas een goeie carb en ontsteking prima materiaal om strepen te trekken. Heel veel mensen hebben nog nooit met een goede 440 gereden.
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Wat voor nokkenas en carburateur zou jij aanraden dan Jw ?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by ARLI »

Xtreme Energy Hi-Lift XE275HL Cam en dan met veren en ketting en tandwielen
iets van 500 dollar totaal
Ik werk met plezier.
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: 440 upgrade

Post by Polara1964 »

Wat is je doel/ wens met die motor.
Het hoeft je lijkt mij ook niet de wereld te kosten om met wat minder compressie veel plezier te kunnen maken.
Maar het helpt als je een ( soort van) doel en idee hebt buiten het kunnen trekken van 2 strepen.
Dan kun je wat meer gericht uitzoeken welke parts t best met elkaar werken voor t voor jou leukste resultaat geven.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 upgrade

Post by JWtje »

Xtreme energy cam zo rond de 234-238 graden bij .050" lift. Stop er dan een 2600-2800 rpm koppelomvormer achter en het maakt geen kont meer uit wat voor carb of intake je hebt.. Dan heb je echt wel lol.
peerke
Posts: 9
Joined: 27 Jan 2016, 18:34

Re: 440 upgrade

Post by peerke »

interessant topic.Ik heb ook z,on lage compressie 440 uit 1974 in een zware new yorker op impco lpg.
Hoor wel eens over een rv cam,is dat een oplossing om lekker veel koppel onderin te hebben?
zeg maar die duw in je rug haha
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 440 upgrade

Post by Mr. Lee »

JWtje wrote:Zelfs als je een lage compressie 440 hebt en deze is helemaal goed in orde dan heb je met een klein beetje meer nokkenas een goeie carb en ontsteking prima materiaal om strepen te trekken. Heel veel mensen hebben nog nooit met een goede 440 gereden.
Even inbreken op deze topic, wel met hetzelfde onderwerp :D

Een dik jaar geleden hebben wij het er ook al eens per mail over gehad JW, over wat de mogelijkheden zijn om mijn 72-er 440 blok wat op te peppen. Ik had toen niet het idee dat het oppeppen van het blok alleen met een nokkenas, carb en ontsteking te doen was maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben. De specs zijn nu alsvolgt:

Huidige nokkenstok: Comp Cam 462 lift intake/218 duration, 470 lift exhaust/224duration
Achteras: positrac rearend met 3.55 gears
Stall convertor: 2500RPM
Carb: 750cfm Holley 0-3310C
Ketting+tandwielen: Comp Cam (type weet ik zo ff niet)
Ontsteking: MSD Ready To Run 8387
Bobine: MSD Blaster SS

Strepen trekken is nu niet echt te doen, blokkie is erg tam. Als ik nu een andere nokkenstok zou hebben, veranderd er dan ineens zoveel? Ik weet wel dat deze nokkenstok erg tam is, nog tammer als origineel heb ik me laten vertellen dus die hebben de Yanks verkeerd uitgezocht.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by BigBlockMopar »

"Koppel" krijg je door een motor een goede cylindervulling te geven zodat er veel hitte gegenereerd wordt tijdens ontbranding. Dat duwt de zuiger dan harder naar beneden.
Met een hogere zuigercompressie bereik je dit vrij snel, maar een juist (getimede) nokkenas kan dit ook deels geven.
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: 440 upgrade

Post by Polara1964 »

Met de juiste cam, en goed flowende koppen kom je een heel eind
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 upgrade

Post by JWtje »

Mr. Lee wrote:
Even inbreken op deze topic, wel met hetzelfde onderwerp :D

Een dik jaar geleden hebben wij het er ook al eens per mail over gehad JW, over wat de mogelijkheden zijn om mijn 72-er 440 blok wat op te peppen. Ik had toen niet het idee dat het oppeppen van het blok alleen met een nokkenas, carb en ontsteking te doen was maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben. De specs zijn nu alsvolgt:

Huidige nokkenstok: Comp Cam 462 lift intake/218 duration, 470 lift exhaust/224duration
Achteras: positrac rearend met 3.55 gears
Stall convertor: 2500RPM
Carb: 750cfm Holley 0-3310C
Ketting+tandwielen: Comp Cam (type weet ik zo ff niet)
Ontsteking: MSD Ready To Run 8387
Bobine: MSD Blaster SS

Strepen trekken is nu niet echt te doen, blokkie is erg tam. Als ik nu een andere nokkenstok zou hebben, veranderd er dan ineens zoveel? Ik weet wel dat deze nokkenstok erg tam is, nog tammer als origineel heb ik me laten vertellen dus die hebben de Yanks verkeerd uitgezocht.
218 graden nokkenas is je boosdoener. Dat is echt een koppelnokkenas die voornamelijk tot z'n recht komt in het gebied onder je converter stall speed met wat meer compressie dan stock. Is bijna of misschien zelfs kutter dan standaard, helemaal omdat ie meer lift heeft dan origineel. Deze nokkenas is leuk om off road mee te rijden als je een beetje wil tobben tussen de 1000-2200rpm. Zodra je converter aanpakt heb je in het toerengebied daarboven een motor die presteert als een kreupele astmapatient die de marathon probeert te rennen. Ik zou ergens tussen de 230 en 236 graden druatie @.050 gaan zitten met je combo.

Daarnaast ga ik er zomaar vanuit dat je je ready to run distributor er gewoon ingeploft hebt zonder deze aan te passen en aangezien je compressieverhouding van je 72 blok als je geluk hebt een beetje rond de 9 : 1 zit heeft deze verdeler een veel te lange mechanische curve.

Ik durf te wedden om een krat kwalitieitspils dat je al heel erg tevreden bent wanneer je je mechanische curve inkort tot een graadje of tien en je stationair op 24 graden gaat zitten. Vacuum potje kan je afstellen. Die zou ik wanneer je op 24 graden zit zo stellend at je bij stationair op een graadje op 28-32 uitkomt.Dan ben je weer blij.

Iedereen die een koppel nokkenas(<230@.050) monteert in een 440 voor op straat gaat huilie huilie doen. Meestal in een hoekje.

Succes en alvast gefeliciteerd.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 440 upgrade

Post by Mr. Lee »

@JW

Die MSD ready to run heeft Ted Berris er voor me ingezet dus ik zou hem ff moeten vragen. Hij heeft hem wel met een stroboscoop lamp afgesteld maar of hij verder iets gedaan heeft geen idee.

Welke nokkenas van Comp Cam zou je me aanbevelen in combi met het aanpassen van die MSD ready to run?

Thanks voor de input :good:
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: 440 upgrade

Post by Polara1964 »

Of t comp cam moet wezen dat is voor ieder op zich, maar wat qua parts de motor wel wakker zou schudden is een 509 hyd. 292 duration cam, en good ported steel heads.

Dan haalt je block, zoals BB Mopar al zei, voldoende lucht binnen, waar jij weer heel blij van wordt.

Stel daarbij de ontsteking goed af...., enjoy!
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by ARLI »

Wat voor nokkenas is er in gekomen en hoe zijn de ervaringen verder?
Ik werk met plezier.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 440 upgrade

Post by Mr. Lee »

ARLI wrote:Wat voor nokkenas is er in gekomen en hoe zijn de ervaringen verder?
Is een beetje op een laag pitje komen te staan, halverwege vorig jaar een stuk grond gekocht en we zitten midden in de bouw nu.

Als het huis en de garage af zijn over een klein half jaar of zo kan de Charger mooi thuis staan en kan ik in de wintermaanden lekker knutselen, tenminste, dat is een beetje de planning nu :good:

Wat er in zou moeten komen is deze kitt: http://www.jegs.com/i/COMP-Cams/249/K21-224-4/10002/-1
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 upgrade

Post by JWtje »

Als ie nog niet besteld is zou ik persoonlijk een stapje meer duratie nemen.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 440 upgrade

Post by Mr. Lee »

JWtje wrote:Als ie nog niet besteld is zou ik persoonlijk een stapje meer duratie nemen.
Hey Jan Willem, welk setje denk jij aan dan?
Post Reply