Geen vonk bougies
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
De goedkoopste oplossing is, denk ik, die Herman beschrijft. Een 4 pins Hei module. Ik vraag me alleen af wat voor 'n bobine je hierbij gebruikt? Een 12v variant of wellicht een E-core variant, die zijn een stuk kleiner. Maar dat kan Herman wel vertellen, dunkt mij .
Groeten, Remco
p.s. Ik kwam dit HEI module conv. artikel nog tegen:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... to-gm-hei/
Groeten, Remco
p.s. Ik kwam dit HEI module conv. artikel nog tegen:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... to-gm-hei/
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Ik heb een E-core bobine van MSD gebruikt, de MSD Blaster SS 8207.
Wordt zelfs met een 'performance' HEI-module wordt totaal niet warm en geen gemier met twijfelachtige parts.
Natuurlijk moet een geheel Mopar-ontsteking normaal gesproken goed kunnen werken verder. Echter voor mij omdat ik dagelijks gebruik maak van m'n Dart (en de auto geen 'optimale' bedrading meer heeft), wilde ik een systeem hebben dat simpeler werkt en minder kans op uitval heeft.
Wordt zelfs met een 'performance' HEI-module wordt totaal niet warm en geen gemier met twijfelachtige parts.
Natuurlijk moet een geheel Mopar-ontsteking normaal gesproken goed kunnen werken verder. Echter voor mij omdat ik dagelijks gebruik maak van m'n Dart (en de auto geen 'optimale' bedrading meer heeft), wilde ik een systeem hebben dat simpeler werkt en minder kans op uitval heeft.
Re: Geen vonk bougies
M'n voorkeur gaat toch uit naar een nieuwe setup. Bijvoorbeeld deze alles in 1 van DUI.
"It is the original one-piece ignition system for Dodge Big Blocks"
Stuk duurder, $395 (zeker met evt verzendkosten), maar lees wel goede ervaringen over dit merk,
http://performancedistributors.com/prod ... stributor/
Nadeel van deze DUI distributor is dat je de Mopar Performance kleppendeksel moet aanpassen i.v.m. clearance issues..
Of bijvoorbeeld deze met interne HEI, dan wel in combinatie met externe bobine;
http://www.msdignition.com/Products/Dis ... butor.aspx
"It is the original one-piece ignition system for Dodge Big Blocks"
Stuk duurder, $395 (zeker met evt verzendkosten), maar lees wel goede ervaringen over dit merk,
http://performancedistributors.com/prod ... stributor/
Nadeel van deze DUI distributor is dat je de Mopar Performance kleppendeksel moet aanpassen i.v.m. clearance issues..
Of bijvoorbeeld deze met interne HEI, dan wel in combinatie met externe bobine;
http://www.msdignition.com/Products/Dis ... butor.aspx
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Ah zo'n Performance Distributors DUI, een bekend apparaat aangepast voor Chrysler motoren. Buiten het feit dat je, misschien, de kleppendeksel moet aanpassen, zou ik zeker ook naar de hoogte van deze verdeler kijken. Ik zag laatst een mopar bigblock met zo'n hei verdeler, waarbij de verdeler hoger was dan het luchtfilter! En dat was zonder een hoog inlaatspruitstuk.
Die MSD Ready-to -run ziet er leuk uit. Inderdaad wel een externe bobine, maar deze zit wel rechtstreeks aan je verdeler, geen weerstand meer nodig.
Beide niet goedkoop, wel makkelijk te installeren. Zorg er wel voor dat je de beide 12 volt draden die van het contactslot komen, welke aan beide zijden van de weerstand zitten, aanelkaar knoopt en gebruikt als één. (IGN-1 & IGN-2, RUN & START 12 volt) Anders start je motor niet.
Groeten, Remco
Die MSD Ready-to -run ziet er leuk uit. Inderdaad wel een externe bobine, maar deze zit wel rechtstreeks aan je verdeler, geen weerstand meer nodig.
Beide niet goedkoop, wel makkelijk te installeren. Zorg er wel voor dat je de beide 12 volt draden die van het contactslot komen, welke aan beide zijden van de weerstand zitten, aanelkaar knoopt en gebruikt als één. (IGN-1 & IGN-2, RUN & START 12 volt) Anders start je motor niet.
Groeten, Remco
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
@ Herman, voor de duidelijkheid, jij gebruikt bij deze hei/e-core combi géén voorschakelweerstand toch?
Ik vind dit vedomd interessant, ik wil zo'n setje als backup gebruiken.
Groeten, Remco
Ik vind dit vedomd interessant, ik wil zo'n setje als backup gebruiken.
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Geen weerstand inderdaad.
Originele Mopar ontsteking, relais geschakelde plus-draad, HEI module en MSD e-coil.
Originele Mopar ontsteking, relais geschakelde plus-draad, HEI module en MSD e-coil.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Remco,
ik had n.a.v. de waarschuwing van DUI over de diameter en hoogte van de distributor op afbeeldingen geGoogled. Vrees dat de hoogte zelfs met m'n polyester hood een probleem wordt. Akelig hoog ding.
Pertronix levert ook leuke spullen. Distributor en coil, ready.
Heb inmiddels zoveel gelezen over het wel of niet gebruiken van de ballast resistor dat het me duizelt ;-) Zoveel meningen.
ik had n.a.v. de waarschuwing van DUI over de diameter en hoogte van de distributor op afbeeldingen geGoogled. Vrees dat de hoogte zelfs met m'n polyester hood een probleem wordt. Akelig hoog ding.
Pertronix levert ook leuke spullen. Distributor en coil, ready.
Heb inmiddels zoveel gelezen over het wel of niet gebruiken van de ballast resistor dat het me duizelt ;-) Zoveel meningen.
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Ik wist ook niet dat die HEI onstekingen zo groot waren, totdat ik ze eens "live" zag.
Wat ook kan is een "normale" stroomverdeler, met zo'n spoeltje, ombouwen naar elektronisch. o.a. Pertronix heeft zoiets in het assortiment (http://www.pertronix.com/prod/ig/default.aspx). Er zijn meerdere merken die zoiets verkopen. Zgn. "electronic ignition conversion kit".
Groeten, Remco
p.s. ik was misschien wat te snel met deze post. Ik lees dat dit een vervanger voor puntenontsteking is, ik weet dus niet of het ook in een nieuwere verdeler past...
Wat ook kan is een "normale" stroomverdeler, met zo'n spoeltje, ombouwen naar elektronisch. o.a. Pertronix heeft zoiets in het assortiment (http://www.pertronix.com/prod/ig/default.aspx). Er zijn meerdere merken die zoiets verkopen. Zgn. "electronic ignition conversion kit".
Groeten, Remco
p.s. ik was misschien wat te snel met deze post. Ik lees dat dit een vervanger voor puntenontsteking is, ik weet dus niet of het ook in een nieuwere verdeler past...
Re: Geen vonk bougies
Alles, behalve de distributor is al 's vernieuwd.
Knoop door gehakt en een "Ready to Run" distributor besteld. 12V bobine erbij en "gaan", hoop ik.
Ben klaar met falende onderdelen en een kofferbak vol met reserve ECU's, bobines en weerstanden!
Knoop door gehakt en een "Ready to Run" distributor besteld. 12V bobine erbij en "gaan", hoop ik.
Ben klaar met falende onderdelen en een kofferbak vol met reserve ECU's, bobines en weerstanden!
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
En een setje nieuwe/andere bougie kabels. Een Mopar dizzy heeft female aansluitingen. Zo'n MSD ding heeft male, HEI stijl, aansluitingen.
Points/female aansluitingen:
Male/HEI aansluitingen:
Groeten, Remco
Points/female aansluitingen:
Male/HEI aansluitingen:
Groeten, Remco
Re: Geen vonk bougies
Scherp Remco, thanks for the tip!
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Geen dank, daar is het forum voor . Ik spreek uit ervaring, ik liep er ook tegenaan .
Ik vind ze makkelijker (HEI connectoren). Makkelijker te maken (ik gebruik graag van die Zelf-op-lengte-maken-en-krimp-zelf-de-verdeler-connector-eraan sets), eerst de connector eraan krimpen en dan pas de rubber afscherming erop drukken. En makkelijker je bougiekabels tussen twee connectoren, op je verdeler, door routen.
Ik gebruik nu 8mm Moroso Blue Max. Maar over bougiekabels heeft iedereen wel een mening
Groeten, Remco
Ik vind ze makkelijker (HEI connectoren). Makkelijker te maken (ik gebruik graag van die Zelf-op-lengte-maken-en-krimp-zelf-de-verdeler-connector-eraan sets), eerst de connector eraan krimpen en dan pas de rubber afscherming erop drukken. En makkelijker je bougiekabels tussen twee connectoren, op je verdeler, door routen.
Ik gebruik nu 8mm Moroso Blue Max. Maar over bougiekabels heeft iedereen wel een mening
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Een probleem met de Mopar-stijl aansluitingen kan veroorzaakt worden als je dikkere kabels hebt, dat soms de kabels niet helemaal diep in de verdeelkap willen gaan en matig contact hebben.
Helemaal als je van die blufferige 11mm kabels hebt... Dan moet je een stuk buitenmantel wegsnijden voordat je de connector erop knijpt.
Helemaal als je van die blufferige 11mm kabels hebt... Dan moet je een stuk buitenmantel wegsnijden voordat je de connector erop knijpt.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Geen vonk bougies
Ja inderdaad. DIe contactpunten/Mopar stijl verdelerconnectoren hebben wel een wat rare manier van aansluiten op de verdeler. De connector moet in de verdeleraansluiting en de rubber afscherming moet er aan de buitenzijde overheen. Ik had altijd het idee dat dit ervoor zorgde dat de rubber afscherming v.d. connector de connector op den duur uit de verdeler trok. En 90 graden connectors op de verdeler, wel zo handig.
Die 11mm kabel, is dat vanwege de hitte van de headers oid?
Groeten, Remco
Die 11mm kabel, is dat vanwege de hitte van de headers oid?
Groeten, Remco