Geen vonk bougies

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

De goedkoopste oplossing is, denk ik, die Herman beschrijft. Een 4 pins Hei module. Ik vraag me alleen af wat voor 'n bobine je hierbij gebruikt? Een 12v variant of wellicht een E-core variant, die zijn een stuk kleiner. Maar dat kan Herman wel vertellen, dunkt mij :good: .

Groeten, Remco

p.s. Ik kwam dit HEI module conv. artikel nog tegen:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... to-gm-hei/
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by BigBlockMopar »

Ik heb een E-core bobine van MSD gebruikt, de MSD Blaster SS 8207.

Image

Wordt zelfs met een 'performance' HEI-module wordt totaal niet warm en geen gemier met twijfelachtige parts.

Natuurlijk moet een geheel Mopar-ontsteking normaal gesproken goed kunnen werken verder. Echter voor mij omdat ik dagelijks gebruik maak van m'n Dart (en de auto geen 'optimale' bedrading meer heeft), wilde ik een systeem hebben dat simpeler werkt en minder kans op uitval heeft.
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Geen vonk bougies

Post by Stargazer »

M'n voorkeur gaat toch uit naar een nieuwe setup. Bijvoorbeeld deze alles in 1 van DUI.
"It is the original one-piece ignition system for Dodge Big Blocks"
Stuk duurder, $395 (zeker met evt verzendkosten), maar lees wel goede ervaringen over dit merk,

http://performancedistributors.com/prod ... stributor/
Image
Nadeel van deze DUI distributor is dat je de Mopar Performance kleppendeksel moet aanpassen i.v.m. clearance issues..


Of bijvoorbeeld deze met interne HEI, dan wel in combinatie met externe bobine;
http://www.msdignition.com/Products/Dis ... butor.aspx
Image
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

Ah zo'n Performance Distributors DUI, een bekend apparaat aangepast voor Chrysler motoren. Buiten het feit dat je, misschien, de kleppendeksel moet aanpassen, zou ik zeker ook naar de hoogte van deze verdeler kijken. Ik zag laatst een mopar bigblock met zo'n hei verdeler, waarbij de verdeler hoger was dan het luchtfilter! En dat was zonder een hoog inlaatspruitstuk.

Die MSD Ready-to -run ziet er leuk uit. Inderdaad wel een externe bobine, maar deze zit wel rechtstreeks aan je verdeler, geen weerstand meer nodig.

Beide niet goedkoop, wel makkelijk te installeren. Zorg er wel voor dat je de beide 12 volt draden die van het contactslot komen, welke aan beide zijden van de weerstand zitten, aanelkaar knoopt en gebruikt als één. (IGN-1 & IGN-2, RUN & START 12 volt) Anders start je motor niet.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

@ Herman, voor de duidelijkheid, jij gebruikt bij deze hei/e-core combi géén voorschakelweerstand toch?
Ik vind dit vedomd interessant, ik wil zo'n setje als backup gebruiken.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by BigBlockMopar »

Geen weerstand inderdaad.

Originele Mopar ontsteking, relais geschakelde plus-draad, HEI module en MSD e-coil.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

:good: mooi bedankt.

Gr. Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Geen vonk bougies

Post by Stargazer »

Remco,

ik had n.a.v. de waarschuwing van DUI over de diameter en hoogte van de distributor op afbeeldingen geGoogled. Vrees dat de hoogte zelfs met m'n polyester hood een probleem wordt. Akelig hoog ding.

Pertronix levert ook leuke spullen. Distributor en coil, ready.

Heb inmiddels zoveel gelezen over het wel of niet gebruiken van de ballast resistor dat het me duizelt ;-) Zoveel meningen.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

Ik wist ook niet dat die HEI onstekingen zo groot waren, totdat ik ze eens "live" zag.

Wat ook kan is een "normale" stroomverdeler, met zo'n spoeltje, ombouwen naar elektronisch. o.a. Pertronix heeft zoiets in het assortiment (http://www.pertronix.com/prod/ig/default.aspx). Er zijn meerdere merken die zoiets verkopen. Zgn. "electronic ignition conversion kit".

Groeten, Remco

p.s. ik was misschien wat te snel met deze post. Ik lees dat dit een vervanger voor puntenontsteking is, ik weet dus niet of het ook in een nieuwere verdeler past...
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Geen vonk bougies

Post by Stargazer »

Alles, behalve de distributor is al 's vernieuwd.
Knoop door gehakt en een "Ready to Run" distributor besteld. 12V bobine erbij en "gaan", hoop ik.
Ben klaar met falende onderdelen en een kofferbak vol met reserve ECU's, bobines en weerstanden!
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

En een setje nieuwe/andere bougie kabels. Een Mopar dizzy heeft female aansluitingen. Zo'n MSD ding heeft male, HEI stijl, aansluitingen.

Points/female aansluitingen:
Image

Male/HEI aansluitingen:
Image

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Geen vonk bougies

Post by Stargazer »

Scherp Remco, thanks for the tip!
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

Geen dank, daar is het forum voor :good: . Ik spreek uit ervaring, ik liep er ook tegenaan ;) .
Ik vind ze makkelijker (HEI connectoren). Makkelijker te maken (ik gebruik graag van die Zelf-op-lengte-maken-en-krimp-zelf-de-verdeler-connector-eraan sets), eerst de connector eraan krimpen en dan pas de rubber afscherming erop drukken. En makkelijker je bougiekabels tussen twee connectoren, op je verdeler, door routen.
20150617_171236.jpg
Ik gebruik nu 8mm Moroso Blue Max. Maar over bougiekabels heeft iedereen wel een mening ;)

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by BigBlockMopar »

Een probleem met de Mopar-stijl aansluitingen kan veroorzaakt worden als je dikkere kabels hebt, dat soms de kabels niet helemaal diep in de verdeelkap willen gaan en matig contact hebben.
Helemaal als je van die blufferige 11mm kabels hebt... :) Dan moet je een stuk buitenmantel wegsnijden voordat je de connector erop knijpt.


Image
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Geen vonk bougies

Post by Bean Bandit »

Ja inderdaad. DIe contactpunten/Mopar stijl verdelerconnectoren hebben wel een wat rare manier van aansluiten op de verdeler. De connector moet in de verdeleraansluiting en de rubber afscherming moet er aan de buitenzijde overheen. Ik had altijd het idee dat dit ervoor zorgde dat de rubber afscherming v.d. connector de connector op den duur uit de verdeler trok. En 90 graden connectors op de verdeler, wel zo handig.

Die 11mm kabel, is dat vanwege de hitte van de headers oid?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply